Hennes nya plattform ska bidra till ett mer medvetet och inkluderande samhälle: ”Mångfald handlar om så mycket mer än bara hudfärg”


Skrivet av: Elin Nordlund

FOTO: Katriina Mäkinen

Influencers är idag bland de mest inflytelserika personerna i mediavärlden. Det är dock ofta ungefär samma typ av människor som syns. Det vill Aysha Jones ändra på. Med sin nya plattform Glam R us vill hon bidra till ett mer inkluderande samhälle.

 – Jag vill hjälpa fler att synas. Vi hjälper dem med allt vad det innebär att vara en influencer.

 

Många av de stora varumärkena använder sig av influencers för att marknadsföra sig. Det är stora kampanjer och stora samarbeten. Problemet är att det finns en rödtråd i vilka dessa personer är – de följer normen på hur man borde se ut och hur man borde vara. Aysha Jones har jobbat i branschen länge och hon jobbar dagligen för att bryta de där normerna. Med sin nya plattform Glam R us är tanken att hjälpa influencers att ta sig framåt och att växa.

– Vi vill få till en mångfald i den här branschen. Mångfald handlar om så mycket mer än bara hudfärg. Det är även till exempel ålder, psykiska och fysiska förmågor och kön. Vi kommer att hjälpa dessa med marknadsföring, coacha i hur man tar bättre bilder och hur man tar betalt för samarbeten.

FOTO: Katriina Mäkinen

Influenceras alltså, kan man även som privatperson ta del av det här?

– Ja, absolut! Medvetna varumärken kommer att finnas hos hos och vi kommer tillsammans att ha en fysisk beauty lounge. Dit kan man komma och bli piffad och fixad. Den kommer att ha öppet några dagar i veckan. Det är ännu inte helt klart var men det kommer att bli i centrala Stockholm.

Vad kommer det att kosta har bli ”piffad” ?

– Du som gemene kund kommer inte att betala något. Är du nöjd berättar du om det på dina sociala medier, man kan väl säga att det är det som är betalningen.

FOTO: Katriina Mäkinen

Varför det här just nu?

– Vi lever i ett samhälle som är väldigt medvetet. Kvinnor känner press att vara på ett visst sätt men ibland får man sätta saker åt sidan för att det inte finns ekonomin. Vi vill att man ändå ska få känna den där lyxen det innebär att få blir lite ompysslad. Kanske har man inte råd att köpa något just då, men då har man iallafall fått lära sig om en produkt och om medveten konsumtion. Kanske kommer man när man har råd, att köpa just den produkten.

Butiken ni kommer att sammarbeta med, hur valde ni ut just den?

– Det är inte klart än men för oss var det viktigt att de hade ett bra tänk kring konsumtion.

Print Friendly, PDF & Email