NU INLEDS EKONOMIKONTORET ON-LINES UTBILDNINGSVECKOR – 5 TIPS FÖR LYCKAD DIGITALISERING!


Skrivet av: erik.nordlander

I dagarna inleddes Ekonomikontoret On-line AB:s utbildningsveckor. Byrån, som lyckats vara tidiga med tekniska framsteg i många år, fortsätter att satsa på utbildning av kunderna.

– Vi har följt med i digitaliseringen hela vägen, säger Sören Fagergren.

 

Ni håller utbildningar under vecka 47 och 48. Vad ligger bakom initiativet?

– För oss är det viktigt att utbilda kunderna i att jobba rätt. Det finns viktiga och enkla sätt att arbeta som de får lära sig under utbildningarna.

– Det här med att jobba i olika bildskärmar förklaras exempelvis inte i något program. Samtidigt är det ett enkelt och viktigt första steg för kunden. Kan du dela upp skärmen så kan du plötsligt få överblick och jobba med flera delar samtidigt.

– Jag tar med mig en extra bildskärm och åker ut till kunden. När vi är klara vet kunden hur den ska jobba och har rutiner för hur den ska göra varje dag.

Sören Fagergren

 

Hur lång tid tar det och vad får ni höra från kunderna?

– En utbildning med en kund tar drygt tre timmar och är otroligt uppskattat. De vi får höra från många är att de önskat att de fått utbildningen direkt när de börjat med bokföring! Det är kanske bara 1 på 100 som gör det rätt från början.

Hur fortsätter ni ge att ge stöd efter utbildningen?

– Vi ligger med som en extraanvändare på Fortnox och stämmer av med kunder varje dag och vet att det är viktigt för kunderna att ha en bra relation med sin redovisningskonsult.

– Det enda vi kräver av dem är att de är öppna för digitalisering. Intresset måste komma från kunden – de som är 50+ får vi ibland vänta ut tills de kommer till oss och ber om hjälp. 80- och 90-talisterna tittar mest på vad det kostar, men de är öppna för digitalisering.

Effektiv arbete ger tid för sköna dagar.

 

Ni har varit föregångare inom er bransch och tidigt satsat på teknik som lett fram till dagens digitalisering. Varför har det varit viktigt för er?

– När datorn slog igenom på 80-talet var det en världsrevolution att en dator räknade snabbare än en människa. Jag brukar säga att företaget varit med sedan gåspennan; vi var tidiga med datorer och körde terminalserver år 2003. När den första iPhone kom 2007 – en dator som man kunde ringa på – blev vi intresserade.

– 2007-2008 växte apparna på iPhone, och på Svenska Rallyt 2008 stod alla och följde tävlingen med en app. Då visste vi att vi skulle skrota terminalservrarna.

– Jag testkörde Fortnox med kunder tidigt och har arbetat fram väldigt bra koncept för att arbeta med det, det har vi även gjort med Visma som kört över Fortnox när det gäller småföretag.

– Det har varit en lång resa från 1995 till 2017 med flera paradigmskiften som skapat utveckling. Bokföringen är jätterolig idag tack vara att du ligger med i realtid och ser allt som händer. Vi har under åren sett Internets lösningar med att jobba vart du än är och när du vill, bara du har en bra Internetuppkoppling.

Här är Ekonomikontoret On-lines fem digitaliseringstips!

1. Skapa en hemsida
En till synes självklar punkt för många, men faktum är att många småföretagare saknar en hemsida. Detta är startpunkten och en förutsättning för din digitala närvaro, och en väldigt snabb och enkel första punkt att börja sin digitalisering med. Tänk också på att fler och fler surfar via mobilen, och att det därför är viktigt att mobilanpassa hemsidan. Detta sköts automatiskt i Website Free. När du skapar sidan, är det mycket viktigt att avsätta lite tid för så kallad sökmotoroptimering. Mer om detta senare.

2. Starta en webbshop (om du säljer saker)
Om du handlar med varor, vare sig till privatpersoner eller andra företag, kan du med en webbshop expandera din marknad och ha öppet 24/7. Om du till exempel driver en butik på landsbygden, kan detta hjälpa dig att utöka din kundgrupp. Eller om du vill testa dina produkters vingar i ett annat land. Att gradvis ställa om till digital försäljning, kan också ge dig möjligheten att på minska personal- och driftskostnader genom att minska öppettiderna i din fysiska butik. Läs mer om vår e-handelslösning Visma Webshop. Även om du ska bygga en av webbshop är sökmotoroptimering ett viktigt första steg.

3. Sökmotoroptimera! Så syns du på Google
Nästa steg är att öka dina chanser att synas för alla som gör en Google-sökning på produkter eller tjänster som är relevanta för ditt företag. Målet är att dina sidor ska dyka upp på förstasidan bland de så kallade organiska sökresultaten viktiga sökningar. Det finns en mängd taktiker inom området sökmotoroptimering (förkortat SEO, efter engelskans Search Engine Optimization), och vi hinner inte gå in på djupet i denna lista. Men följande punkter är bra att börja med:

·       Se till att din hemsida och/eller webbshop har en tydlig och lättnavigerad struktur. Detta är redan förberett i våra egna lösningar.

·       Undersök vilka sökord som är de viktigaste för produkterna eller tjänsterna du säljer. Till detta kan du använda något sökordsverktyg, till exempel keywordtool.io.

·       Försök väva in dina viktigaste sökord på strategiska ställen på din hemsida/webbshop. Ur sökmotorsynpunkt är sidans titel, huvudrubriken (H1) och den första delen av brödtexten de viktigaste ställena.

·       Skriv en bra metabeskrivning för varje sida. Metabeskrivningen är texten som syns under sidans titel i sökresultaten, och har som främsta syfte att väcka läsarens intresse och locka till klick. En bra metabeskrivning är en kortfattad text (på max 160 tecken) som på ett relevant och intresseväckande sätt beskriver innehållet för just den sidan.

Vill du läsa mer om sökmotoroptimering? Kika på vår Google-skola och vår sökmotorexperts tips.

4. Registrera dig på Google MyBusiness
Detta är ett väldigt enkelt sätt att öka sin synlighet på. Kombinerat med lite sökmotoroptimering, kan ditt företag synas i lokala Google-sök, med bland annat recensioner, vägbeskrivning, telefonnummer och öppettider. Det gör det enkelt för dina kunder att hitta dig, och ger dessutom ett proffsigt intryck. Registrera dig direkt!

5. Sköt administrationen i molnet
En stort steg mot att bli ett digitalt företag, är genom att flytta sin administration till en internetbaserad tjänst. Att jobba i molnet ger dig precis den effektivitet och flexibilitet som digitaliseringen handlar om. I exempelvis Visma eEkonomi jobbar vi aktivt med att hela tiden lansera nya funktioner som har som syfte att strömlinjeforma ditt backoffice, så att du kan fokusera på de delarna i verksamheten som just du tycker är roligast. Att sköta administrationen i en webbaserad lösning ger dig bland annat följande fördelar:

·       Smidigare samarbete – du, kollegorna och redovisningskonsulten kan jobba i samma dokument samtidigt

·       Geografiskt oberoende – du kan jobba i programmet från vilken smart enhet som helst, oavsett var i världen du befinner dig

·       Glöm säkerhetskopian – all backup sker automatiskt

·       Farväl till manuell uppgradering – programmet uppdateras av sig självt

·       En mängd integrationsmöjligheter – kombinerar du olika molntjänster, kan du frigöra enorma mängder tid. Programmen gör jobbet åt dig

Läs mer om vilka fördelar som bara finns i molnet.

 

Grattis! Nu har du tagit de första, men ack så viktiga, stegen mot att bli en digital småföretagare.

Läs mer om Ekonomikontoret On-Line här