@hejhejvardag – Vardagshumorn blev Instagramsuccé


Skrivet av: Beata Holmgren

Med sin skarpa känsla för humor inspireras hon av vardagens kämpiga familjesituationer. Louise Winblad är den illustrerande flerbarnsmamman, som med över 90.000 följare på Instagram, gjort Sverigesuccé med @hejhejvardag.

– Frihet i skapandet är viktigt, att man gör det som känns rätt utan att oroa sig för att förlora trygghet på vägen.

 

Varför @hejhejvardag? Hur blev du denna fnissframkallande vardagshjältinna?
– För omkring fem år sedan jobbade jag som lärare inom ett estetiskt program. I samband med min mammaledighet hotades programmet av nedläggning, vilket fick mig att tvivla på om läraryrket var mitt kall i livet. Det uppstod en del existentiella frågetecken som ”vad vill jag göra, jag är inte sugen på detta” och jag kom fram till att jag egentligen drömde om att få rita.
– Med en illustratörsutbildning i bagaget hade jag kunskapen, men saknade portfolio. Min mamma föreslog att jag skulle rita serier och på den vägen är det. Jag startade en blogg där jag plockade händelser från livet, för att öva på att teckna människor, men märkte ganska snart att jag blev allt mer inspirerad och förlöst av detta. Därför gav jag liv åt @Hejhejvardags Instagram-konto för att locka nya bloggbesökare. Jag förstod inte att Instagram-kontot skulle bli den verkligt stora grejen.

Hur hittade du vidare, du bloggar för tidningen Amelia idag?
– När jag hade illustrerat ett tag fick jag ett visst självförtroende. Kände att ”jag kan det här, jag borde kunna blogga för pengar”. Jag mejlade runt till olika bloggsidor och tidningar och var JÄTTEPINSAM. Ställde naiva frågor som ”Hej hej, hur kan jag livnära mig på det här” och hoppades att de skulle nappa. Jag fick inga svar, haha.
Men kort därefter kontaktades jag av en tjej från bloggportalen Loppi. Hon gillade mina serier och erbjöd mig att blogga för dem. Det blev starten, med en liten slant på vägen. Efter drygt ett år på Loppi fick jag erbjudandet att flytta över till Amelia.

 

Louise Winblad och hennes barn.

 

Ditt instagramkonto har verkligen exploderat i popularitet. Du har över 90.000 följare idag. WOW! Har du haft någon strategi?
– Från början såg jag till att följa så många som möjligt inom min målgrupp. Jag kommenterade inlägg hos olika mamma-konton och fick nyfiken respons tillbaka. Jag tror att det är viktigt, i byggandet av ett varumärke, att man har ett catchy namn och månar om sina trogna ”fans”. Det är en fin linje mellan sponsrad reklam och det egna innehållet. Jag bryr mig verkligen om mina följare och vill att de ska få illustrationer och inte ett flöde av annonser. Därför försöker jag att hålla nere de sponsrade inläggen till max ett i veckan.

– Välgörenhetsförfrågningarna strömmar också in och det är klart att man vill hjälpa många och känner en viss skyldighet när man har så stor möjlighet att nå ut. Men att posta alla viktiga delar på min instagram skulle ta upp hela mitt flöde och det vore inte rättvist mot min publik. De är där för mina serier och det är superviktigt för mig att inte förlora mig själv åt andra. Jag väljer ut några specifika organisationer och kommer med egna förslag på hur jag kan bidra genom mitt illustrerande istället. Man kan inte ställa krav på sina följare, de ska inte behöva svälja hemskheter de inte valt att ta del av. Det allvarliga innehållet måste hamna i balans med det man skapar.

Vågar du röra dig utanför ramarna, nu när du har skapat så stor trygghet med dina följare?
– När det handlar om eget innehåll är jag inte särskilt rädd att prova något nytt som jag står för. Jag och min bloggarkompis Lisa har börjat lägga upp våra videor på @hejhejvardag. I och med det kanske jag förlorar några följare, men vinner också nya. Självförnyelse och frihet i skapandet är viktigt, att man gör det som känns rätt utan att oroa sig för att förlora trygghet på vägen. Om en del människor tycker att mina feministiska drag blir för starka, så kanske de inte hör hemma på mitt konto. Jag skapar från mig själv och belyser det jag tycker är viktigt.

 

Illustration från @hejhejvardag

 

Du har vågat dig in i bokbranschen också?
– Ja, jag har släppt två egna böcker med illustrationer, ”Hej hej vardag” och den senaste ”Hej igen vardag”. Utöver dessa har jag varit medförfattare till ”Mammaroll och snippkontroll – din kropp året efter förlossningen” som berör känslor och funderingar som uppstår kring kroppen när man fött barn. I höst ges boken ”Majken Majken” ut, mitt första barnboksamarbete, vilket känns jättespännande.

Hur ser du på framtiden? Har du några mål du vill uppnå?
– Jag vill skapa fler roliga videor, gärna i större format. Att vara ambassadör för läkarmissionen har varit en stor ära och det vill jag fortsätta med. Jag fick följa med till Etiopien och såg deras arbete på plats. Det var enormt berikande, på så många känslomässiga plan. Att vara en värdefull pelare utåt och hugga i där jag kan, är något jag verkligen vill fortsätta med. Hjälpa till vid eventuella kampanjer exempelvis. Just nu funderar jag mycket på mammagalan, om jag kan göra någon grej där.

Drömmer du något idag?
– Åh ja! Ofta när jag sitter hemma och ritar reflekterar jag kring livet, på hur det såg ut tidigare och hur det är idag. Dagens verklighet där jag lämnar barnen på dagis, tränar en snabbis (en perfekt önskedag, haha) joggar hem, brygger en kopp kaffe och sätter mig och ritar, var en väldigt avlägsen dröm för bara några år sedan. Drömmandet idag är mer insikten att jag faktiskt lever det livet jag önskade mig. Det är surrealistiskt, men helt fantastiskt.

Självporträtt av Louise Winblad.

Print Friendly, PDF & Email